Într-un articol precedent, am stat de vorbă cu Valentina Lazăr pentru a afla povestea ei și a brandului său de ceramică Fauve Atelier. Acum, ne-am întors la ea în atelier cu un alt scop: să aflăm care este procesul de creare al căsuțelor lampadar din ceramică.
De la umplerea matriței și până la arderea finală, procesul este unul care necesită răbdare, însă rezultatele finale își merită întrutotul efortul.
Pasul 1: Turnarea materialului
Tot procesul începe prin turnarea porțelanului lichid în matrița de ipsos. Porțelanul este un material fin, obținut dintr-un amestec de caolin, cuarț și feldspat, caracterizat printr-o textură netedă și rezistență ridicată. Se toarnă într-o matriță de ipsos pentru că are o capacitate excelentă de absorbție a apei, care ajută la formarea unui strat solid de ceramică pe pereții matriței.
Ipsosul extrage treptat umezeala din porțelanul lichid, permițând materialului să se întărească suficient pentru a putea fi manevrat fără a se deforma. Materialul rămâne în formă până când pereții căsuței ajung la grosimea dorită.


Pasul 2: Uscarea
După ce pereții ajung la grosimea dorită, se varsă excesul de porțelan lichid și se lasă la uscat până când forma este gata de scos din matriță.


Pasul 3: Scoaterea din formă
După ce s-a uscat produsul, aceasta este scos cu grijă din matriță. Imperfecțiunile se netezesc cu un burete umed, iar excesul de material se taie cu un cutter.



Pasul 4: Decuparea
Odată ce căsuța este uscată, începe, cu adevărat, partea creativă a procesului. Se realizează decupaje în diverse forme, reprezentând geamuri sau decorațiuni, apoi se lasă la uscare lentă, urmând să fie trecute prin prima ardere.



Pasul 5: Prima ardere
Prima ardere a porțelanului, cunoscută și sub numele de ardere de biscuit, este un proces care are loc la temperaturi cuprinse între 850 și 1000°C. Scopul acestei arderi este de a elimina complet apa și substanțele volatile din material, întărind structura piesei fără a o vitrifica complet. După prima coacere, obiectul devine mai solid, dar poros, ceea ce îi permite să absoarbă glazura în mod uniform.
Pasul 6: Pictarea
După ardere, se înlătură praful ceramic de pe suprafață căsuței pentru ca glazura să fie absorbită de material. Acum poate începe pictarea căsuței. Pentru pictare se pot folosi mai multe materiale, cum ar fi pigmenții, glazurile colorate sau creioanele de ceramică.
Pigmenții ceramici oferă culori intense și rezistă la temperaturi înalte, fiind aplicați direct pe suprafața arsă. Glazurile colorate creează un strat protector lucios sau mat, intensificând nuanțele. Creioanele de ceramică permit desenarea detaliilor fine și se fixează definitiv după ardere. Soluțiile de aur sau argint adaugă accente decorative și necesită o ardere suplimentară la temperaturi mai scăzute. Alegerea materialului depinde de efectul dorit. După pictare se aplică glazura transparentă.
Pasul 7: Glazurarea
Glazurarea este procesul prin care se aplică un strat de glazură pe suprafața porțelanului, prin scufundare, pentru a-i oferi un finisaj lucios sau mat, protecție și rezistență la apă. Este foarte important ca partea inferioară a pieselor să fie curățată de glazură pentru a preveni lipirea de placa cuptorului în timpul arderii.
Un alt aspect important este ca temperatura de ardere a glazurii să fie compatibilă cu cea a porțelanului, pentru a preveni defecte precum crăparea sau decojirea. Cu toate acestea, diferențele de temperatură dintre glazuri și corpul ceramic pot fi folosite intenționat pentru a crea efecte speciale, cum ar fi crăpături controlate (efect de harisare) sau variații de culoare și textură.
După aplicare, obiectul este lăsat să se usuce complet pentru a putea fi ars pentru a doua oară.


Pasul 8: Arderea finală
Cea de-a doua ardere se realizează la temperaturi mai înalte, 1200 – 1400°C, și este etapa în care obiectul își atinge duritatea maximă. În timpul arderii, glazura se topește și se vitrifiază complet, formând astfel un strat neted și rezistent. După ardere, obiectul este lăsat la răcit. Răcirea trebuie să fie lentă pentru a preveni șocurile termice, care pot provoca fisuri sau tensiuni în material. La finalul acestui proces, obiectul de porțelan devine rezistent la apă și este gata de folosire.

Procesul pare a fi unul rapid și ușor, dar, de fapt, acesta poate dura chiar și 2-3 săptămâni. Fiecare uscare a obiectelor trebuie să fie lentă și uniformă pentru a preveni crăparea sau deformarea pieselor, ceea ce ar afecta calitatea produsului final. De aceea, este important ca piesele să fie lăsate la uscat într-un mediu cu umiditate controlată, ferite de curenți de aer sau căldură excesivă.
Procesul de ardere necesită, la rândul său, mult timp. În primul rând, trebuie realizate destule obiecte pentru a umple cuptorul. Apoi, obiectele trebuie să fie așezate uniform în cuptor, pe mai multe nivele, pentru a asigura o temperatură constantă și o ardere uniformă. Fiecare obiect din cuptor trebuie să fie expus treptat la căldură pentru a evita șocurile termice, care ar putea duce la fisuri.
Procesul creativ din spatele fiecărui obiect nu trebuie neglijat. Fiecare piesă începe cu o idee sau un design, iar acest proces poate implica schițarea și experimentarea cu forme și texturi noi. Fie că vorbim despre combinarea unor pigmenți sau încercarea unor materiale noi, aceste mici experimente pot fi un succes sau pot necesita mai multe încercări până se ajunge la rezultatul dorit.
De exemplu, deși te-ai aștepta ca procesul de combinare a glazurilor ceramice să fie asemănător cu cel al acuarelelor, acestea sunt foarte diferite. În momentul în care combini două glazuri de culori diferite, acestea nu se vor amesteca și nu vor forma o altă culoare, ci, în timpul arderii, se produc o serie de reacții chimice care afectează atât aspectul, cât și textura finală a obiectului.
Mai jos puteți vedea câteva obiecte realizate de Valentina, pentru care a folosit această tehnică de combinare a glazurilor.
Studio de Fericire îți oferă posibilitatea de a pune în aplicare aceste tehnici, prin ateliere săptămânale în cadrul cărora îți poți crea propriile obiecte din ceramică. Înscrierile se fac aici și poți găsi mai multe detalii despre ateliere pe pagina oficială de Facebook.
Dacă vrei să afli mai multe despre ceramică, poți citi și un scurt istoric aici.
Imagine de copertă: Roxana Papp