În ultimii ani, concertele imersive au început să prindă amploare sub influența apariției și evoluției diferitelor tehnologii interactive avansate. Cu toate acestea, prezența unor elemente cu caracter interactiv în muzica live nu reprezintă o tendință nouă în industrie, existând artiști care au început să pună în scenă spectacole imersive încă de prin anii ‘70.
Unul dintre cei mai cunoscuți artiști de la momentul actual care construiește astfel de experiențe pentru publicul său, Anyma, va fi prezent chiar pe scena din Cluj-Napoca de la Untold în această vară.
Fie că ți-ai cumpărat bilete la festival și dorești să descoperi ce te așteaptă sau că ești pur și simplu curios să aflii mai multe despre rolul tehnologiilor interactive în muzica live, noi am pregătit un scurt istoric al concertelor imersive.
Tehnologiile interactive și concertele imersive
Ceea ce face ca un concert să devină unul imersiv pentru public sunt tehnologiile folosite de către artiști, și anume tehnologii avansate care invită și implică publicul în spectacol. De la imagini complexe la sisteme de sunet avansate și chiar lumini, aceste elemente creează experiențe senzoriale complexe.
Ecrane de înaltă rezoluție, lasere și proiecții 3D – acestea sunt doar câteva dintre tehnologiile interactive pe care artiștii le folosesc pentru a imersa audiența într-o poveste.
Popularizarea concertelor imersive
Printre artiștii care au popularizat aceste elemente imersive în muzica live se numără Pink Floyd. Au fost printre primele trupe care au implementat ceea ce se numește sunet quadrofonic, sau 4.0 surround sound, în concertele lor. Această tehnologie făcea ca sunetul să fie difuzat din patru colțuri ale spațiului în care se desfășura spectacolul, spre deosebire de practica standard de a fi difuzat doar din fața publicului. Astfel, efectul dădea fanilor impresia că sunetul se mișcă în jurul lor, creând o experiență mai imersivă.
Pink Floyd

ID 138107478 © Studiobarcelona | Dreamstime.com
Pink Floyd au devenit cunoscuți pentru imaginile psihedelice și animațiile abstracte folosite în timpul concertelor lor, afișate pe ecranele de pe scenă. Turneul “The Wall” din 1980-1981 a implementat elementul de immersive storytelling, prin care trupa a evidențiat tema conceptuală a albumului în spectacolele lor. Turneul Pulse din 1994 a integrat, apoi, jocuri de lumini și lasere sincronizate.
U2

ID 16403427 © Thevirex | Dreamstime.com
În 2023, trupa U2 a inaugurat Sfera din Las Vegas, o arenă cu capabilități video și audio imersive, cu seria de concerte U2:UV Achtung Baby Live at Sphere, însă trupa irlandeză a implementat tehnologii imersive în spectacolele lor încă din anii ‘90.
Turneul Zoo TV din 1992-1993 a inclus ecrane LED care afișau știri live și mesaje politice. Turneul 360° din 2009-2011 s-a desfășurat pe scene cu vedere la 360 de grade, în timp ce turneul Experience + Innocence din 2018 a folosit tehnologia AR pentru a crea elemente 3D.
Björk

ID 185132541 © Fabio Diena | Dreamstime.com
Atunci când ne referim la concerte imersive, cântăreața Björk se află în prim plan, dat fiind modul în care ea combină tehnologia și natura în spectacolele ei pentru a crea experiențe unice. De la sisteme de surround sound la AR, VR și ecrane LED, concertele ei folosesc multe dintre tehnologiile popularizate de artiști precum Pink Floyd și U2, dar și noi elemente care i-au definit cariera.
În acest sens, Björk folosește design scenic inspirat din natură și costume de high-fashion care creează experiențe unice și specifice artistei islandeze.
Sfera din Las Vegas
Odată cu inaugurarea Sferei din Las Vegas în 2023, lumea concertelor imersive a ajuns să beneficieze de o creștere în popularitate în rândul maselor, astfel crescând interesul și cererea pentru astfel de experiențe. Sfera combină capacitatea de a afișa imagini la rezoluție ultra înaltă pe ecrane LED, sisteme avansate de surround sound (sunet 360°) și tehnologii interactive pentru a crea spectacole senzoriale unice.

ID 299139442 © Cristianlourenco | Dreamstime.com
În decembrie, Matteo Milleri, cunoscut sub numele de Anyma, a devenit primul artist de muzică electronică care a concertat în Sfera din Las Vegas, având planificată o serie de 12 concerte numită The End of Genesys.
Spectacolele lui includ tehnologii interactive avansate, atât din punct de vedere sonor, cât și vizual. Artistul folosește imagini și animații generate cu ajutorul inteligenței artificiale pentru a simula o experiență futuristă, în temă cu conceptul și viziunea artistică a proiectului Anyma.
Concertele imersive în România
Poate pentru publicul românesc, aceste tehnologii interactive și spectacole complexe pot părea inaccesibile sau scoase dintr-un viitor îndepărtat. Totuși, astfel de experiențe nu vor exista doar pe scena de la Untold, ci se desfășoară deja în București, unde muzeul MINA a lansat, împreună cu Forward Agency și EpicenterHub, o serie de concerte imersive.
Trupa Robin and the Backstabbers a inaugurat proiectul, punând în scenă un spectacol acompaniat de proiecții la 360 de grade care sunt coordonate în timp real. Acestui proiect s-au alăturat și artiști precum EMMA, Omul cu Șobolani, Nicole Cherry și Dora Gaitanovici. Așadar, nu trebuie să aștepți neapărat să vină Anyma în România pentru a avea ocazia să te bucuri de un concert imersiv și interactiv.
Imagine de copertă: Jakob Owens pe Unsplash